Sanatsal Soyutlamalar: Sınırsız Yaratıcılığın Güzelliği
“Artful Abstractions: The Beauty of Unfintered Creativity” araması icra eden kişiler muhtemelen soyut sanat hakkındaki informasyon arıyorlardır. Soyut sanatın zamanı, soyut sanat yaratmak için kullanılan değişik teknikler ya da soyut sanattan yorumlanabilecek değişik anlamlar hakkındaki daha çok informasyon edinmekle ilgileniyor olabilirler. Ek olarak kendi yaratıcı projeleri için esin arıyor olabilirler.
Soyut sanat, reel hayattaki nesneleri temsil etmeye çalışmayan bir sanat türüdür. Bunun yerine, soyut sanat, muayyen bir mevzuyu tasvir etmekten oldukca sanatçının hisleri ve duygularıyla alakalı bir sanat eseri yaratmak için şekiller, renkler ve çizgiler kullanır.
Soyut sanat, Pablo Picasso ve Georges Braque benzer biçimde sanatçıların etraflarındaki dünyayı temsil etmenin yeni yollarını denemeye başladığı 20. yüzyılın başlarına kadar uzanıyor. Bu sanatçılar, sanatın realist olması gerektiği yönündeki geleneksel düşünceyi reddettiler ve bunun yerine daha anlatım edici ve şahsi sanat eserleri yaratmaya çalıştılar.
Soyut sanat o zamandan beri sanat dünyasında mühim bir hareket halini aldı ve artık birçok değişik soyut sanat stili var. En popüler soyut sanat stillerinden bazıları geometrik tecrit, dışavurumculuk ve renk alanı resmidir.
Soyut sanat anlaşılması zor olabilir, sadece bununla birlikte oldukca ödüllendirici de olabilir. Soyut bir resme bakmış olduğunuzda, yorumlamaya aleni olmanız önemlidir. Soyut bir resmi kestirmek için doğru ya da yanlış bir yol yoktur ve her seyirci sanat eserinde kendi anlamını bulacaktır.
Soyut sanat hakkındaki daha çok informasyon edinmek istiyorsanız, sizin için birçok kaynak mevcuttur. Sanat müzelerini ve galerilerini ziyaret edebilir, soyut sanat hakkındaki kitaplar okuyabilir ya da sanat dersleri alabilirsiniz. Ek olarak, soyut sanata adanmış internet sayfaları ve bloglar da dahil olmak suretiyle çevrimiçi olarak birçok kaynak bulabilirsiniz.
Soyut sanat, güzel ve esin verici bir anlatım biçimi olabilir. Sanatçıların kendi hislerini ve duygularını keşfetmelerine imkan tanıyabilir ve ek olarak seyircilere dünyayı görmenin yeni bir yolunu sağlayabilir.
Hususiyet | Tarif |
---|---|
Tecrit | Bir şeyi ayrıntılara girmeden genel ya da basitleştirilmiş bir halde temsil etme eylemi. |
Yaratıcılık | Yeni ve özgün fikirler üretebilme kabiliyeti. |
Sınırsız | Herhangi bir engelleme ya da sınırlamadan uzak. |
Sanat | İnsanın yaratıcı yetenek ve hayal gücünün, çoğu zaman fotoğraf ya da heykel benzer biçimde görsel bir şekilde ifadesi ya da uygulanması. |
Güzellik | Duyulara ya da zihne hoş gelme niteliği. |
II. Felsefede Tecrit
Filozoflar uzun süreden beri tecrit kavramıyla ilgilenmektedir. Genel hatlarıyla tecrit, bir şeyin temel özelliklerine odaklanmak için ayrıntıları kaldırma sürecidir. Felsefede tecrit, gerçekliğin doğasını ve zihin ile dünya arasındaki ilişkiyi incelemek için çoğunlukla kullanılır.
Tecrit hakkındaki yazan en meşhur filozoflardan biri Platon’dur. Kitabında CumhuriyetPlaton, duyularımızla algıladığımız dünyanın reel gerçeklik olmadığını savunur. Reel gerçeklik, der, duyularımızın ötesinde mevcud muhteşem formların bir alanıdır. Bu formlar şeylerin temel doğalarıdır ve bunlar hakkındaki düşündüğümüzde soyutladığımız şeylerdir.
Tecrit hakkındaki kapsamlı yazılar yazan bir öteki felsefeci Immanuel Kant’tır. Kant, zihnin boş bir levha olmadığını, aksine dünyaya dair deneyimimizi tanzim etmek için kullandığımız bir takım yerleşik kavrama haiz bulunduğunu savundu. Kant’ın “kategoriler” olarak adlandırdığı bu kavramlar soyutlamanın sonucudur. Şeyler hakkındaki genel terimlerle düşünmemizi sağlarlar ve dünyayı anlamamız için eğer olmazsa olmazdırlar.
Tecrit, etrafımızdaki dünyayı anlamamızı elde eden kuvvetli bir araçtır. Bilim adamları, matematikçiler ve sanatçılar tarafınca kullanılır. Tecrit olmadan, içerisinde yaşadığımız kompleks dünyayı anlamlandıramazdık.
III. Matematikte Tecrit
Matematikte tecrit, temel özelliklerine odaklanmak için matematiksel bir nesneden ya da sistemden alakasız ayrıntıları kaldırma sürecidir. Bu, incelenen sistemin temel özelliklerini ele geçiren reel dünyanın basitleştirilmiş bir temsili olan matematiksel bir model oluşturarak yapılabilir.
Tecrit, matematikçilerin kompleks sistemleri daha yönetilebilir bir halde incelemelerine imkan tanıdıkları olan kuvvetli bir araçtır. Ek olarak yeni matematiksel teorilerin ve tekniklerin geliştirilmesi için de önemlidir.
Matematiksel soyutlamaların birtakım örnekleri şunlardır:
- Sayılar
- Setler
- Fonksiyonlar
- Vektör uzayları
- Gruplar
- Yüzükler
- Alanlar
Bu soyutlamaların tamamı reel dünyanın değişik taraflarını temsil etmek için kullanılır. Örnek olarak, sayılar nicelikleri temsil etmek için kullanılabilir, kümeler nesne koleksiyonlarını temsil etmek için kullanılabilir ve fonksiyonlar değişkenler arasındaki ilişkileri temsil etmek için kullanılabilir.
Soyutlamanın sınırlamaları yoktur. Bir güçlük, hangi ayrıntıların ilgili bulunduğunu ve hangilerinin olmadığını belirlemenin zor olabilmesidir. Bir öteki güçlük ise matematiksel soyutlamaların ara ara anlaşılmasının ve kullanılmasının zor olabilmesidir.
Bu zorluklara karşın, tecrit matematik için dirimsel bir araçtır. Matematikçilerin kompleks sistemleri daha yönetilebilir bir halde incelemelerine ve yeni matematiksel teoriler ve teknikler geliştirmelerine imkan tanır.
IV. Sanatta Tecrit
Sanatta tecrit, bir nesneyi ya da sahneyi realist olmayan ya da reel olmayan bir halde temsil etme sürecidir. Bu, formları basitleştirerek, ayrıntıları ortadan kaldırarak ya da renkleri ve yöntemleri temsili olmayan bir halde kullanarak yapılabilir. Soyut sanat, gerçekliğin kısıtlamalarına bağlı kalmadan duyguları ya da fikirleri anlatım etmenin bir yolu olarak görülebilir.
Soyut sanatın, tarih öncesi insanların mağara resimlerine kadar uzanan uzun bir geçmişi vardır. Sadece, soyutlamanın sanatta mühim bir hareket haline gelmesi 20. yüzyılın başlarına kadar gerçekleşmedi. Bu kısmen, nesneleri temel geometrik şekillerine ayıran Kübizmin etkisinden kaynaklanıyordu. Soyut sanattaki öteki mühim hareketler içinde Fauvizm, Ekspresyonizm ve Soyut Ekspresyonizm yer alır.
Soyut sanat, birtakım insanoğlu için anlaşılması zor olabilir, bu kişiler bunu oldukca soyut ya da anlam ifade etmeyen bulabilir. Sadece, soyut sanat duyguları ve fikirleri iletmenin kuvvetli bir yolu olabilir ve görsel bir edinim olarak kendi başına keyif alınabilir.
V. Müzikte Tecrit
Müzikte tecrit, bilinebilir bir melodi ya da armoniye benzemeyen seslerin ve ritimlerin kullanılmasıdır. Bu, geleneksel olmayan enstrümanlar kullanılarak, yeni gamlar ve armoniler yaratılarak ya da sesleri geleneksel müzik kurallarına uymayan bir halde düzenleyerek yapılabilir.
Soyut müzik, birtakım insanoğlu için dinlemesi zor olabilir, zira geleneksel müziğin tanıdık yapıları ve seslerinden mahrum olabilir. Sadece, dinleyicilerin yeni sesleri ve deneyimleri keşfetmesine imkan sağlayabileceği için oldukca ödüllendirici de olabilir.
Soyut müzik yüzyıllardır varlığını sürdürüyor sadece 20. yüzyılda Igor Stravinsky, Arnold Schoenberg ve John Cage benzer biçimde avangart bestecilerin yükselişiyle daha da popüler hale geldi.
Günümüzde minimalist müzikten özgür doğaçlamaya kadar pek oldukca değişik soyut müzik türü bulunmaktadır. Soyut müzik çoğu zaman film, tv ve öteki medya türlerinde kullanılır.
Soyut müzik, anlatım için kuvvetli bir çalgı olabilir ve bestecilerin fikirlerini iletmenin yeni ve yenilikçi yollarını keşfetmelerine imkan tanıyabilir.
VI. Edebiyatta Tecrit
Edebiyatta tecrit, fikirleri ve duyguları reel olmayan bir halde temsil etmek için mecazi dil ve öteki tekniklerin kullanılması demektir. Bu, metaforlar, benzetmeler, kişileştirme ve öteki konferans biçimlerinin kullanımıyla yapılabilir. Tecrit ek olarak sembolizm, alegori ve öteki yazınsal araçların kullanımıyla da elde edilebilir.
Tecrit, gizem ya da belirsizlik duygusu yaratmak, kompleks fikirleri sıradan bir halde iletmek ya da okuyucuda duygular uyandırmak için kullanılabilir. Ek olarak güzellik ya da şaşkınlık duygusu yaratmak için de kullanılabilir.
Edebiyatta soyutlamanın birtakım örnekleri şunlardır:
- Soyut kavramları somut nesnelerle karşılaştırmak için metafor ve benzetmelerin kullanması, William Shakespeare’in “Romeo ve Juliet”indeki şu satırlarda olduğu benzer biçimde: “Dilsiz esin perim tavırlarında hala onu tutuyor, Methiye dolu yorumlarınız, varlıklı bir halde derlenmişken, Karakterlerini altın tüy ve bütün esin perilerinin kıymetli ifadeleriyle saklıyor. Başkaları güzel laflar yazarken ben iyi düşünceler düşünüyorum, Ve bilgisiz bir yazman benzer biçimde hala “Amin” diye bağırıyorum, Kabiliyetli ruhun sunmuş olduğu her ilahiye, İyi rafine edilmiş bir kalemin cilalı biçimiyle.”
- Cansız nesnelere insan nitelikleri vermek için kişileştirmenin kullanılması, Robert Frost’un “The Road Not Taken” isminde eserindeki şu dizelerde olduğu benzer biçimde: “Sarı bir ormanda iki yol ayrılıyordu, Ve ikisinde de yolculuk edemediğim ve tek bir yolcu olamadığım için üzgünüm, Uzun vakit durdum Ve birine olabildiğince baktım Çalılıklarda büküldüğü yere; Sonrasında ötekini aldım, aynı derecede güzel, Ve kim bilir daha iyi bir iddiaya sahipti, Şundan dolayı çimenliydi ve aşınmaya ihtiyacı vardı; Gerçi oradan geçenler onları hakkaten aynı biçimde aşındırmıştı, Ve ikisi de o sabah eşit olarak yatıyordu Hiç bir adımın karartamadığı yapraklarda. Ah, ilkini başka bir güne sakladım! Tekrar de yolun başka bir yola gittiğini bilerek, Tekrar geri dönebileceğimden kuşku ettim.”
- Soyut kavramları somut nesneler vesilesiyle temsil etmek için sembolizmin kullanması, John Keats’in “Bir Yunan Vazosu Üstüne Methiye” şiirindeki şu dizelerde olduğu benzer biçimde: “Duyulan melodiler tatlıdır, fakat duyulmayanlar daha tatlıdır; bundan dolayı, yumuşak flütler, çalmaya devam edin; Duyusal kulağa değil, fakat daha sempatik, Ruhun tonu olmayan şarkılarını flütleyin: Güzel genç, ağaçların altında, şarkını bırakamazsın, ve o ağaçlar hiç çıplak kalamaz; Cesaretli Aşık, hiç, hiç öpemezsin, Hedefe yaklaşsan bile – yeniden de üzülme; O solmaz, sen mutluluğuna haiz olmasan bile, Sonsuza dek seveceksin ve o güzel olacak!”
Tecrit, yazarların gizem, belirsizlik ya da güzellik duygusu yaratmak için kullanabileceği kuvvetli bir çalgı olabilir. Ek olarak kompleks fikirleri sıradan bir halde iletmek ya da okuyucuda duygular uyandırmak için de kullanılabilir. Müessir bir halde kullanıldığında, tecrit yazınsal bir esere derinlik ve anlam katabilir.
VII. Psikolojide Tecrit
Psikolojide tecrit, bir kavramdan ya da deneyimden ayrıntıları kaldırarak onun temel özelliklerine odaklanma sürecidir. Bu, terimi ya da deneyimi incelemeyi ya da anlamayı daha yönetilebilir hale getirmek için yapılabilir. Örnek olarak, bir psikolog “aşk” terimini herhangi bir birlikteliğin muayyen ayrıntılarından soyutlayarak inceleyebilir. Bu, psikoloğun yakınlık, ihtiras ve bağlılık benzer biçimde bütün ilişkilerde ortak olan genel aşk niteliklerine odaklanmasını sağlar.
Tecrit, psikologların kompleks kavramları ve deneyimleri daha dizgesel ve nesnel bir halde incelemelerine imkan tanımış olduğu için psikolojide kuvvetli bir araçtır. Sadece, soyutlamanın gerçeklikle aynı şey olmadığını anımsamak önemlidir. Psikologlar bir terimi ya da deneyimi soyutladıklarında, mecburi olarak birtakım ayrıntıları dışarıda bırakmaktadırlar. Bu, kavram ya da deneyimin çarpıtılmış bir halde anlaşılmasına yol açabilir.
Örnek olarak, “aşk” terimini muayyen bir birlikteliğin muayyen detaylarından soyutlayarak inceleyen bir psikolog, aşkın oldukca genel ya da soyut bir tanımıyla sonuçlanabilir. Bu tarif, muayyen bir ilişkide mevcud aşkın benzersiz niteliklerini doğru bir halde yansıtamayabilir.
Netice olarak, psikologların soyutlamayı dikkatli bir halde kullanmaları ve bu yaklaşımın potansiyel sınırlamalarının bilincinde olmaları önemlidir. Doğru kullanıldığında, tecrit kompleks kavramları ve deneyimleri kestirmek için kuvvetli bir çalgı olabilir. Sadece, soyutlamanın gerçeklikle aynı şey olmadığını ve incelenen kavram ya da deneyimin çarpıtılmış bir halde anlaşılmasına yol açabileceğini anımsamak önemlidir.
Sosyolojide Tecrit
Sosyolojide tecrit, genel özelliklerini kestirmek için bir fenomenden muayyen ayrıntıları çıkarma sürecidir. Bu, bir fenomenin temel özelliklerine odaklanarak ya da muayyen ayrıntılarını görmezden gelmiş olarak yapılabilir. Tecrit, sosyologların kompleks toplumsal fenomenleri dizgesel ve nesnel bir halde incelemelerine imkan tanımış olduğu için sosyolojik inceleme için lüzumlu bir araçtır.
Sosyolojide iki ana tecrit türü vardır: kuramsal tecrit ve ampirik tecrit. Kuramsal tecrit, toplumsal olguları açıklamak için kullanılabilecek soyut kavramların geliştirilmesini ihtiva eder. Ampirik tecrit, toplumsal davranışı anlamak için kullanılabilecek genel yasaların ya da teorilerin geliştirilmesini ihtiva eder.
Tecrit, kompleks sosyal olguları kestirmek için kullanılabilecek kuvvetli bir araçtır. Sadece, soyutlamanın gerçeklikle aynı şey olmadığını anımsamak önemlidir. Soyutlamalar, gerçekliğin basitçe temsilleridir ve reel dünyanın karmaşıklığını hiç tam olarak yakalayamazlar.
Sosyolojide tecrit kullanırken, sınırlamalarının bilincinde olmak önemlidir. Sosyologlar bulgularından aşırı genelleme yapmamaya daima dikkat etmeli ve yeni kanıtlar ışığında teorilerini daima gözden geçirmeye hevesli olmalıdırlar.
IX. Ekonomide Tecrit
Tecrit, ekonomide anahtar bir kavramdır, zira ekonomistlerin lüzumsuz ayrıntılarla dikkati dağılmadan bir probleminin temel özelliklerine odaklanmasını sağlar. Örnek olarak, ekonomistler muayyen bir mal ya da hizmetin pazarını incelerken, çoğu zaman alıcıların ve satıcıların bireysel özelliklerini soyutlayarak pazarın toplam davranışına odaklanırlar. Bu, pazarların iyi mi çalıştığına dair oldukca muhtelif değişik ortamlara uygulanabilen genel teoriler geliştirmelerine imkan tanır.
Tecrit ekonomide de önemlidir zira ekonomistlerin gelecek hakkındaki tahminlerde bulunmalarını sağlar. Piyasaların geçmiş davranışlarını inceleyerek ekonomistler piyasaların gelecekte iyi mi davranacağını anlamak için kullanılabilecek modeller geliştirebilirler. Bu informasyon, siyaset yapıcılar tarafınca piyasaları iyi mi düzenleyeceklerine dair kararlar almak ve işletmeler tarafınca kaynaklarını iyi mi yatıracaklarına dair kararlar almak için kullanılabilir.
Önemine karşın, tecrit ekonomide de bir problem deposu olabilir. Ekonomistler oldukca fazla ayrıntıdan tecrit yaptıklarında, doğru olmayan ya da reel dünyaya uygulanmayan teoriler geliştirebilirler. Bu, fena siyaset kararlarına ve fena iş kararlarına yol açabilir.
Bu yüzden ekonomistlerin çalışmalarında kullandıkları tecrit düzeyine dikkat etmeleri önemlidir. Çalışmış oldukları problem için mühim olmayan ayrıntılardan tecrit yaptıklarından güvenilir olmaları icap eder, sadece bununla birlikte problemi kestirmek için elzem olan ayrıntılardan soyutlamadıklarından da güvenilir olmaları icap eder.
S: Tecrit nelerdir?
A: Tecrit, bir kavram ya da nesneden lüzumsuz ayrıntıları çıkarıp, onun temel özelliklerine odaklanma sürecidir.
S: Soyutlamanın yararları nedir?
A: Tecrit, iletişimi geliştirmeye, kompleks sorunları basitleştirmeye ve yeni fikirler yaratmayı kolaylaştırmaya destek olabilir.
S: Soyutlamanın birtakım örnekleri nedir?
A: Soyutlamaya mesela matematiksel denklemler, bilgisayar programları ve sanat eserleri verilebilir.
0 Yorum